TDG Stiftung e.V.

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Diabetes

Diabetes mellitus ist eine Erkrankung, die chronisch verläuft. Es gibt 2 Typen dieser Erkrankung. Typ 1 ist eine Krankheit, wo der Patient auf die externe Zufuhr von Insulin angewiesen ist, welches subcutan gespritzt wird.

Bei Diabetes Typ 2 sind die Patienten hingegen nicht insulinabhängig.

Diabetes Typ 1 betrifft meist jüngere Kinder und Menschen, die leider lebenslang Insulin spritzen müssen. Dieser Umstand ist eine Belastung für die Betroffenen selbst und für die Angehörigen.

Diabetes hat viele Folgeerkrankungen. Dazu zählen insbesondere Schädigungen der Augen, der Nieren und der Gefäße. Die medizinische Forschung versucht Methoden zu entwickeln, damit die Patienten nicht mehr von Insulin abhängig sein müssen. In der Vergangenheit zeigten die Pankreas-Transplantation oder die isolierte Betazellen-Transplantation, welche im Pankreas insulinproduzieredne Zellen sind, nicht die gewünschten Ergebnisse.

Wie beispielsweise bei Alzheimer- oder Herzinfarktpatienten, die man über Stammzellen zu therapieren versucht, sind auch in der Diabetes-Forschung Arbeitsgruppen tätig, die versuchen durch regenerative Medizin die fehlenden Betazellen zu regenerieren oder über die Stammzellen-Therapie die Betazellen zu ersetzen. Eine Arbeitsgruppe wurde aus Gießener, Marbuger und Istanbuler Wissenschaftlern neu ausgerufen, die den ganannten Therapieweg erforschen möchte. Das bedeutet, dass man sich in einer Anfangsphase befindet, die jedoch mit viel Hoffnung verbunden ist und einige Zeit in Anspruch nehmen kann. Deswegen fand am 09.02.2012 ein Symposium in Istanbul mit türkischen und deutschen Wissenschaftlern statt.

Diyabet

Seker hastaligi toplumda yogunlukla görülen ve bu sebeple de toplumun önemli bir kismini yakindan ilgilendiren kronik bir hastaliktir.

Seker hastaliginin insüline bagli tip 1 ve insüline bagli olmayan tip2 olmak üzere iki farkli türü bilinmektedir. Tip1 daha cok genclerde ve cocuklarda görülmektedir.

Insülinin vazifesi kanda dolasan sekerin hücrelere girmesini saglamaktir. Eksikligi halinde kandaki seker miktari artmakta ve bunun da uzun vadede komplikasyonlara sebep oldugu bilinmektedir.

Hastaliga sebep olan pankreas icinde insülin hormonunu üretebilen beta hücreleridir.

Bu hücrelerin azalmasi ve ölmesi halinde insülin ihtiyaci ortaya cikmakta, bu ihtiyacin karsilanmasi icin deri altina insulin enjekte edilmesi gerekmektedir. Insüline bagli bir insanin ömründe ortalama olarak 90 bine yakin defa igne vurmak ve parmagindan kan almak durumunda kaldigi bilinmektedir. Bu da gerek hasta gerekse ailesi icin zorlu bir hayat anlamina gelmektedir.

Tip ilmi bu konuda degisik yöntemlere basvurarak hastalari insüline bagimli olmaktan kurtarmaya calismaktadir. Pankreas nakli ya da pankreasta bulunan beta hücrelerinin kadavradan alinip hastaya aktarilmasi bugüne kadar denenmis yöntemlere örnek gösterilebilir .

Ancak ne yazik ki bu yöntemler istenilen sonucu vermemistir ve hastalar insüline bagli olarak yasamaya devam etmektedirler.

Üzerinde calisma yapilan bu yeni yöntemin hedefi tiptaki Alzheimer ve kalp enfarktüsü hastaliklarinda da oldugu gibi hastanin kendi ana hücresinden veya daha gelismeye müsait mezencüm dedigimiz hücrelerden beta hücresi elde edilmeye calisilmasi, yani hasta icin gerekli, hastanin kendisine ait beta hücresi üretilmesi ya da hastanin pankreasinda kalan beta hücrelerinin cogalmasini saglamaktir. Baska bir ifadeyle bu calismanin gayesi hastayi insüline bagli olmaktan kurtarmaktir.

Istanbul Üniversitesi, Bursa Uludag Üniversitesi ile Giessen ve Marburg Üniversitelerinin katilimiyla bu konu ile iligi bir calisma grubu olusturulmustur. Iki ülkeden bu konuda calismalari ve tecrübeleri bulunan bilim insanlarindan olusan grup 9-10 Subat 2012 tarihinde Istanbul’da bir sempozyum gerceklestirmis ve bu konuda yapilacak calismanin yöneteminibelirlemislerdir.